Sejlnet.dk

Back Home

Vi har i forvejen to grupper med træsejlskibe, men denne gruppe er en sammenblanding af både stål og træ, da de fleste store sejlskibe er fremstillet jern.
Har du som jeg, en passion for store sejlskibe, så lav endelig nogle indlæg.
Forside foto er af den norske fulrigger Sk/S Christian Radich

Billede: 

Den Gyldne Løve

Billede: 

Vi har lige haft besøg af 'Den Gyldne Løve' som er et gammelt stolt sejlskib, men men men, det har langt fra været sejlskib i hele sit liv. Den startede sit liv i 1937, som havundersøgelsesskibet MS Dana, og har haft mange forskellige ejere og opgaver i tidens løb, fra 1984 var den hjemmehørende i Esbjerg, hos Esvagt, og hed dengang Esvagt Dana, og i år 2000 blev den solgt til DSIF Nyborg Søfarts Skole, og hed dengang Dana Nyborg.

Placering

Danmark
55° 28' 43.8708" N, 8° 24' 36.1224" E

Krydstogt skib i Esbjerg idag.

Billede: 

Vi fik lige 7 timers besøg af et lille krydstogt skib i Esbjerg idag, den 23/8-12, den ankom fra morgenstunden, og forlod Esbjerg igen kl. 14.00, dog ikke for sejl, men kun for motor.

Placering

Esbjerg
Danmark
55° 28' 35.2776" N, 8° 27' 33.858" E

Danmark

Billede: 

Skoleskibet Danmark er bygget på Nakskov Skibsværft i 1933 som afløser for det forliste skoleskib København.
Skibet er bygget i stål og har tre fuldriggede master, der kan føre 26 sejl på i alt 1632 kvadratmeter.
Skibet kan også sejle for motor og skyde en hastighed på ni knob - knap 17 km/t.
Udstyret med elektronisk navigationsudstyr og adgang til internet.
80 elever mellem kan være om bord foruden besætningen på 17 mand.
Uddannelsen opfylder kravet til 1. semester af skibsofficersuddannelsen.
Til søs undervises i navigation, meteorologi, søvejsregler, praktisk sømandskab.

Skoleskibet Danmark i dok

Placering

54° 40' 25.7916" N, 9° 40' 44.238" E

Danmark er under afslutning af en større renovering.

Assens Skibsværft har besøg i dokken. Skoleskibet Danmark er i dok for at gennemgå et større eftersyn.
Skoleskibet er til fem-års eftersyn, der bliver skiftet stålplader i skroget, og så bliver der også åbnet op til skibets indre.
Den store aksel, der trækker skruen, skal også vedligeholdes - problemet er bare, at den er for stor til at komme ud.
Derfor har værftet måtte skære den fri af skroget.
Se den spændende viodeo TV2 Fyn har lavet: