Sejlnet.dk

Back Home
0
Din bedømmelse: Ingen

Placering

56° 9' 2.2248" N, 10° 41' 24.918" E

Jeg regner med at lade båden ligge i vandet vinteren over.
Jeg mener at have læst, at jeg bør løsne vant og stag, så de ikke er spændt til sejlads, men heller ikke så masten står for løst. Hvordan kan jeg finde, og hvordan måler jeg den rigtige vinter-spænding?
Båden har 2 salingshorn, 4 vanter på hver side, rullefok (7/8) og agterstag.

Comments

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.

Har tit overvintret i vandet

Har tit overvintret i vandet og uden problemer, snarere tværtimod, mindre kondens, og muligheden for lige at smutte forbi og lave en kop kaffe. Hæld en sjat kølervæske i slangerne til toilet og vask, og hvad du ellers har under vandlinjen efter du har lukket søventilerne. Med mindre du har sat riggen meget hårdt, så lad den stå som den er. God vinter Wink
mvh. Finn B

    Ja, det skulle ikke være et

    Ja, det skulle ikke være et problem.

    Løsne lidt på riggen, men den skal stadig være lidt stram, således at masten ikke kan bevæge sig.

    Ang, søventiler, som Finn B. har svaret, så er frostvædske i dem en god ide, men da de fleste søventiler er af kugle typen, så skal der også frostvædske i kuglen når den er lukket, kuglen er vandfyldt i lukket tilstand. Så det sikreste er at man er to om det, en hælder frostvædske i, en anden er klar til at lukke, når man mener at der er frostvædske i selve ventilen.

    Både i Finland er sunket om foråret grundet frostsprængte kugleventiler.

    Men, men, det er meget sjældent at vandet fryser så langt nede herhjemme, så det er ikke så kritisk, men tænk lige over det.

      Jeg lader alle søventiler stå

      Jeg lader alle søventiler stå åbne hele vinteren, min båd ligger også i vandet hele året.
      På den måde slipper jeg for at få sprængninger.
      Jeg fylder frostvæske i søvandsiden af køle systemet, så der også kommer noget i lyddæmperene. Jeg har el-WC med holding tank og det får også sprit når jeg har tømt ferskvandet af tanken.

        Det betyder vel, at vandet i

        Det betyder vel, at vandet i slanger fryser til, men at du regner med at slangerne kan holde til det og at de åbne ventiler tillader isproppen at bevæge sig nok til, at intet springer.
        Har du haft din båd liggende sådan i hård frost?

          Ja det holder den til, hvis

          Ja det holder den til, hvis det overhovedet bliver så koldt at saltvand fryser i 50 cm´s dybte.
          Jeg har ikke varme på i båden om vinteren. Det eneste jeg kan sige er at isen er lidt hård ved bundmalingen i vandlinien. Båden har ligget i vandet de sidste to år, og har flere gange frosset helt fast.
          Vores havn har luft på alle broer, når det er frostvejr.

            Tak for jeres råd. Min rig er

            Tak for jeres råd.
            Min rig er nok sat til tursejlads, så den lader jeg nok stå som den er.
            Vedr. frostsikring er rådene unægtelig ikke ret ens, så der er jeg stadig i tvivl.

              Det vil være en god ide at

              Det vil være en god ide at finde ud af, hvor langt under vandlinjen dine gennemføringer sidder. Det kan godt være at båden fryser fast i isen, men vandet er stadigvæk flydende nedenunder isen, dvs. at temperaturen på vandet er min. 0 til et par graders varme. Det er selvfølgeligt rigtigt som Christian skriver, at motoren frostsikres, dvs. køres varm, stoppes og søventilen lukkes . Kølervæskeblanding hældes i søvandsfilteret med en vandkande, eller slange afmonteres og holdes i en spand med kølervæske, starte motor, hælde efter mens den går i tomgang, og når man kan se farven på kølevandet i udstødningen skifte til blå, eller hvad farve kølervæsken måtte have, så stoppes motoren, og den er frostsikret. Det er nemmest hvis man har en hjælper med, enten til at hælde eller kigge. Må ikke køre tør, så ødelægger du impelleren.
              Jeg har altid lukket ventilerne, men de sad så langt nede, at vandet udenfor var flydende, hvorfor frostsprængning af ventilerne ikke var sandsynligt. Jeg har mest været bekymret for slangerne, hvorfor jeg frostsikrede dem. Temp. i kahytterne var meget sjældent under 0 grader, da det efter min mening er vandtemperaturen, der har størst effekt, og virker som "varmeapparat" under streng frost. Det vil også være en god ide lige at checke med dit forsikringsselskab om du er dækket. A havn osv.
              mvh. Finn B