Sejlnet.dk

Back Home

køleproblem med Volvo Penta Md5

5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (1 stemme)

Hej.

Jeg har et problem med køling af min motor,der kommer kun ganske lidt kølevand i gennem systemet ,har lige skiftet impelleren uden held ,når jeg tager slangen af efter pumpen ,kommer der vand ud af pumpen....er der en forholdsvis let løsning på problemet ,så jeg ikke skal have en hel masse skilt ad....?på forhånd tak.

Mvh.Jesper Olesen
tlf.28 77 07 53

Comments

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.

Hvad sker der med vandet

Hvad sker der med vandet tænker jeg. Fyldes en ekspansionsbeholder eller lignende? Det kan jo være at der ikke er gennemgang nok til at vandet kan løbe frit fra igen? Held og lykke med projektet.

    Bliver motoren varm ? Når du

    Bliver motoren varm ? Når du har skiftet impelleren hjælper det kun på saltvandssiden, altså det vand der kommer ud af udstødningen. Her kan sættes en spand under efter varmeveksleren for at se om der kommer nok vand her. Det skal være meget.

      Hej Jesper. Jeg har haft det

      Hej Jesper.

      Jeg har haft det samme problem i en Fenix.

      Hvis jeg læser dit spørgsmål rigtigt, så kommer der nok vand ud af pumpen, men ikke nok ud af udstødningen.

      Følg slangen efter pumpen. Den ender i en lille Y-fitting (kan ikke lige huske hvad den hedder).
      Afmonter slangen her og check om der er gennemløb.
      I vores sad der 2 vinger fra en impeller, som var bristet før vores ejerskab.

      Det er da et forsøg værd (og nemt og billigt Wink)

      Lars

        Hej Lars. Tak for rådet det

        Hej Lars.
        Tak for rådet det er lige hvad jeg vil prøve ,det koster jo ikke en herregård.

          Nu kom jeg på det

          Nu kom jeg på det Jesper.

          "Antihævert" hedder denne Y-fitting. Den indeholder også en lille rund plade, som du bør rense når du nu er kravlet derned.

          Lars

            Er det ikke en standard

            Er det ikke en standard saltvandskølet motor? Det er vores md5'er. Og vi er også lidt i tvivl om der kommer nok vand igennem. Hvordan måler man om det er nok? Min tanke er at måle liter i minuttet i tomgang.

            Vi har oplevet at motoren blev varm hvis vi pressede den i længere tid. Jeg har ikke overvejet at der kunne sidde noget i slangerne på afgangs siden, så det skal da kontrolleres. Men jeg har fået rådet at blæse trykluft ned igennem kølevands indtaget for at rense det for skidt.

            Tak til Lars for det råd.

            Hilsen Jacob.

              Hej og tak for de gode råd,nu

              Hej og tak for de gode råd,nu er den saltvandskølet og uden nogen vekslere på 'så det skulle være nogenlunde lige til at få "hul"igennem igen.mvh.jesper.

                Hej Jesper Jeg har haft samme

                Hej Jesper
                Jeg har haft samme problem med min Volvo 2030 ferskvandskølet.
                Den var stoppet af rust i bøjningen hvor saltvandet løber ud i udstødningen.

                  Tak for beskeden,nu har jeg

                  Tak for beskeden,nu har jeg noget at gå efter
                  Mvh.jesper.

                    Hej Ville være skønt at høre

                    Hej Smile

                    Ville være skønt at høre hvad du fandt ud af da jeg selv står i samme situation. Fik. Du feks målt antal liter retur vand i minuttet ?

                    Vh Bo